Hjälp mig att komma igång med min Wii
Jag får varken bild eller ljud
Kontrollera att rätt AV-kanal är aktiv på tv:n samt att alla kablar är rätt kopplade till tv och konsol. Om du använder SCART-adapter så kontrollera även att de medföljande bildkablarna är korrekt inkopplade i den, gul till gul, röd till röd och så vidare... Tryck in dem ordentligt. Ibland hjälper det att dra ur alla sladdar och sedan stoppa in dem igen.
Gällande ljudet: Kontrollera kablarna, ljudnivån på tv:n/högtalarna/stereon och att ingen enhet är satt till ”mute” (ljudet helt avstängt). Kopplar du till stereo så kontrollera att rätt ingång och kanal används. Får du fortfarande inget ljud så testa att koppla direkt från Wii-konsolen till tv:n för att utesluta eventuella fel på konsolen.
Jag får igång konsolen med bild och ljud och är på första skärmbilden, jag har markerat språk och skall välja confirm men har ingen pekare
Stå cirka två meter framför teven och för Wii Remote upp, ned och höger, vänster. Kommer det fortfarande ingen pekare fram? Se till att Sensor Bar är centrerad ovanför eller nedanför tv:n och att ingenting blockerar den. Kontrollera även sladden till Sensor Bar, den ska klicka när man sätter in den i Wii-konsolen.
Det går även att kontrollera funktionaliteten för Sensor Bar genom att “filma” den med en digitalkamera. Ser man fem stycken blå punkter i var sin ände av Sensor Bar så är felet någon annanstans. Om du inte ser lamporna så är Sensor Bar troligtvis felaktigt inkopplad, konsolen ej påslagen eller så är Sensor Bar trasig.
Pekaren på skärmen är fladdrig och det är svårt att pricka rätt
Ljuskällor nära tv:n är den vanligaste orsaken till att pekfunktionen störs. Soljus och lampor kan misstolkas som IR-signaler och göra att pekaren hoppar omkring på skärmen. Lösningen är att avlägsna, blockera eller stänga av ljuskällor som stör. Det går även att justera känsligheten under "Wii Options" (den runda ikonen nere till vänster i Wii-menyn) - "Wii Settings" - "Sensor Bar" och därefter klicka på "Sensitivity". Prova dig fram till en känslighetsnivå som passar för just dig.
Jag har precis kört igenom självhjälpen och ska spela ett spel, men skivan fungerar inte
Testa först att klicka på Disc Channel där ikonen för spelet ska dyka upp (längst upp till vänster på skärmen). Det kan hända att spelskivan måste uppdatera konsolen till en nyare systemmeny än den befintliga. Kontrollera även skivan så att den inte är repad eller skadad på annat sätt. Fungerar det fortfarande inte så kontakta
Min Wii Remote går inte att synka/kommunicerar inte med Wii-konsolen
Så här synkroniserar du Wii Remote:
- Tryck en gång på den röda synkknappen på Wii-konsolen (belägen under skivfacket vid SD-kortuttaget)
- Tryck därefter på den röda synkknappen på din Wii Remote (belägen under batteriluckan)
- Avvakta därefter de fyra blå lampornas blinkande i cirka 10-20 sekunder. Därefter skall Wii Remote vara synkad.
- Om detta ej fungerar, låt enheten stå strömlös (dra ur strömsladden) i cirka 1-2 timmar och försök igen.
- För att permanent synka en andra, tredje och fjärde Wii Remote – gör likadant som för den första. Observera att du endast kan synkronisera en Wii Remote i taget.
Min Wii Remote är synkad men jag kan inte få få fram handen på skärmen/tv:n
Kontrollera att Sensor Bar är korrekt insatt i maskinen samt att den är vänd mot dig. Minimumavståndet från Wii Remote till Sensor Bar är 1,5 meter.
Endast lampa 1, 2 eller 3 lyser på min Wii Remote
Detta indikerar endast vilken Wii Remote som hör till vilken spelare. Om den första lampan lyser så är det spelare etts handkontroll. Lyser bara den andra lampan ska spelare två använda den handkontrollen och så vidare.
Min Wii-konsol är helt död
Enheten kan ha fått ett överslag i nätdelen. Koppla ur AC-adaptern ur väggen samt Wii-konsolen och låt den stå så i 1-2 timmar. Koppla därefter in den igen. Detta problem uppstår vanligtvis efter strömavbrott eller liknande.
Min strömadapter låter konstigt när Wii-konsolen är avstängd
Vänd dig till din återförsäljare alternativt
Om du fortfarande inte har fått igång din konsol efter att ha utfört ovanstående kan det vara läge att skicka en fråga till Bergsala Service Center. Detta gör du genom att fylla i vårt serviceformulär där du utförligt beskriver ditt problem och vad du försökt göra för att lösa det.